Friday, 28 February 2014

Internet!!! - WEP vs WPA/WPA2

ᗩᔕᔕᗩᒪᗩᗰᑌ'ᗩᒪᗩIKᑌᗰ ✿◕ ‿ ◕✿ 

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Hi guys... Fuh!! Sepanjang hari xdpt online gara2 internet umah prob... Entah laaa kenapa.. Nie pun online kat kampus nie.. Dh la sebelum nie line mmg prob, slow jaa (disyaki line telah di hack/dicuri). Security x tinggi.. Senang laa nak di hack. So, dengan bantuan pakar, dapat laa tuka jenis security.

Baik korang chek security internet korang.. Kalau WEP, bek korang tuka ke WPA atau WPA2. Apa beza WEP, WPA, WPA2 nie???? Haa.. meh nak crita.. 

WEP nie security paling lemah sekali, Sangat senang bagi pencuri2 line wifi untuk crack dan hack streamyx wifi korang. Dalam sehari dh hack n korang xtau pun. Kalau password korang lemah, lagi cepat pencuri wifi nie hack. 

WPA plak security kuat, susah bagi pencuri wifi untuk hack. 

WPA2 pulak kesinambungan bg WPA (fuhh ayat...). Maksudnya yang WPA atas nie dh di upgrade lagi secure la... Bila internet korang nie security dia WPA2, mmg ambil masa lama bagi pencuri wifi untuk crack dan hack wifi korang. Tambah2 password internet korang panjang dan susah. Akan makan masa 2/3 tahun laa pencuri nak crack. Mmg giveup la pencuri tu nak crack. Hahaha.. (gelak jahat)

Aku cerita nie paling simple dan ikut pemahaman aku laa. Kalau korang nak idea lebih ttg WEP n WPA nie, korang boleh laa Google..

Nak tau macam mana nak tuka? InsyaALLAH nanti aku cerita. Aku online kat kampus nie, so mcm mna nak tunjuk, Nanti internet umah dah ok, aku tunjuk step2 dia, ok?
ORAIT.. cantikk..

Okay, Sekian untuk hari nie, Babai!!

No comments:

Post a Comment